Valentina Nachtigall

M. A. Valentina Nachtigall

Wiss. Mitarb.

Pädagogische Psychologie
Institut für Erziehungswissenschaft
Ruhr-Uni­ver­si­tät Bo­chum
Uni­ver­si­täts­stra­ße 150
D - 44801 Bo­chum

Telefon:
0234 / 32-26083
Mail: Raum:
GA 1/55

Zur Person

Curriculum Vitae

  • Academic Degrees:
    • M. A., Educational Reserach and Art History, Ruhr-Universität Bochum, 2015
    • B. A., Educational Reserach and Art History, Ruhr-Universität Bochum, 2012
  • Position: Research Scientist/ Ph.D. Student

Focus of Research

  • Learning in out-of-school labs
  • Productive Failure
  • Out-of-school learning
  • Authentic learning

Projects

Selected Publications and Conference Contributions

Nachtigall, V., Rummel, N., & Serova, K. (2018): Authentisch ist nicht gleich authentisch – Wie Schülerinnen und Schüler die Authentizität von Lernaktivitäten im Schülerlabor einschätzen. Unterrichtswissenschaft. DOI: 10.1007/s42010-018-0020-1.

Nachtigall, V., Keuschnig, A., Behrendt, L., & Brune, L. (2018): Authentic learning and teaching in an out-of-school lab - First steps towards empirical investigation of a theoretical model. In J. Kay & R. Luckin (Eds.), Rethinking Learning in the Digital Age: Making the Learning Sciences Count, 13th International Conference of the Learning Sciences (ICLS) 2018, Volume 2 (pp. 1061-1064). London, UK: International Society of the Learning Sciences.

Nachtigall, V., Rummel, N., & Serova, K. (2018): Authentic learning of educational science methods in an out-of-school lab – Investigating students’ perceived authenticity of the learning activity. Paper presented at the conference “The spatial turn and its implications on (in)formal learning contexts”, 08.03.-09.03.2018, Bochum.

Nachtigall, V., Rummel, N. & Serova, K. (2017): Die Rolle des Instruktionszeitpunkts für erfolgreiches Lernen im Schülerlabor. Posterpräsentation auf der Tagung „Wissenschaftliche Erforschung und Evaluation von Schülerlaboren“, 24.11.-25.11.2017, Bochum.

Nachtigall, V., Rummel, N. & Serova, K. (2017): Bewusstsein über eigene Wissenslücken als Voraussetzung für die Effektivität von Productive Failure. Vortrag auf der gemeinsamen Tagung der Fachgruppen Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (PAEPSY), 11.09.-14.09.2017, Münster.

Nachtigall, V., Rummel, N. & Serova, K. (2017): Investigating the Impact of Time of Instruction on Learning in an Out-of-School Lab. Paper presented at the 17th International Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), 29.08.-02.09.2017, Tampere, Finnland.

Sprechstunden

Hinweise:

nach Vereinbarung

Arbeitsbereiche